Методика формування елементарних математичних уявлень







Розвиток
логіко-математичного мислення у дітей

Навчання дошкільника математики – це передусім не накопичення у нього математичних знань та елементарних уявлень про число, множину, геометричні фігури, лічбу, класифікацію, серіацію, вимірювання, орієнтування у просторі, часі, а формування логіко-математичної компетентності – тобто вміння застосовувати ці знання у повсякденному житті. Процес цей має бути неперервним, цілісним і наскрізним, тобто здійснюватися не лише на відповідних заняттях чи під час перебування дитини в дошкільному закладі, а повсякчас: вдома, на прогулянці, на відпочинку. Адже „математика” оточує нас повсюди, це і має показати та пояснити дорослий малюку, зацікавлюючи його і підтримуючи стійкий інтерес до цієї захопливої, зовсім не „сухої науки.
Велику роль у залученні малюка до світу математики відіграють батьки.

На прогулянці:
Звертайте увагу дитини на цифри на будинках, машинах, рекламних щитах, вивісках. Називайте малюкові цифри, які бачите, і просіть, щоб він їх повторив. Для цього пограйте у гру „Відлуння”: нагадайте дитині, як ви у горах чи у будинку чули, як луна „повторює” останні слова, і запропонуйте їй на певний час стати такою луною. Наприклад: „Я скажу чотири, а ти повториш за мною двічі, тричі. Така гра не лише допоможе дитині запам’ятати числа, а й сприятиме закріпленню навичок лічби, розвитку уваги.

У кімнаті:
– Коли дитина просить, щоб ви почитали їй улюблену казочку, оповідання, віршик, перед тим, як задовольнити її прохання, запропонуйте їй знайти відповідну сторінку за номером (від 1 до 10).
– Якщо ви зібралися пересадити кімнатні квіти, запропонуйте дитині взяти участь у процесі, підібрати горщики відповідного розміру, полічити їх, можна розкласти перед нею пластмасові горщики різні за розміром і дати завдання скласти їх один в один за принципом мотрійки. Можна також пропонувати викладати з них серіаційні ряди, групуючи їх за певними ознаками. Цей процес не лише захоплює малюка, а й розвиває у нього мисленнєві операції аналізу та серіації.
– Заохочуйте дитину самостійно організовувати свій ігровий простір. Наприклад, запропонуйте гру „Кафе”. Нехай малюк сам підготує необхідні атрибути, обладнає дизайн приміщення, згрупує предмети, які будуть використовуватися у грі, за якістю (масою, формою, кольором, величиною), множинами (кондитерські вироби, напої, фрукти), виготовить та розклеїть цінники. А ви, відвідуючи „кафе” свого малюка, не забувайте хвалити його старанність.

На кухні:
– Під час приготування обіду спонукайте малюка лічити овочі та фрукти. Наприклад, запитайте, скільки ви взяли для борщу моркви, буряка, картоплі, цибулі.
– Попросіть перебрати квасолю та горох у різні ємності. Або висипте на тацю макарони різні за формою та розміром і запропонуйте розкласти (згрупувати) їх за однією або двома ознаками. Це завдання розвиватиме вміння дитини класифікувати предмети, а також дрібну моторику та сенсори ку.
– Приготування вареників – цікава і захоплива справа, тож нехай ваш малюк допомагає їх ліпити, при цьому лічіть, скільки він зробив сам, скільки ви, а скільки разом; скільки було до того, як він почав ліпити, і скільки стало. Обов’язково відзначайте вклад дитини у спільну справу, не скупіться на похвалу.
– Коли варите кашу, запропонуйте малюкові умовною міркою відміряти крупу. Наприклад, попросіть у нього три склянки крупи для варки або скажіть, нехай визначить, скільки ще склянок крупи залишилося у мішечку чи посудині для її зберігання. За таким же принципом можете проводити гру „Магазин”, тобто купувати у дитини певні продукти.
– З чистих губок для миття посуду нехай дитина збудує будиночок, кораблик або те, що їй заманеться. При цьому ставте умову – використовувати губки лише певного кольору або розміру. Якщо вдасться, то нехай сконструює кілька поверхів, а потім їх полічить. Так у малюка розвиватиметься вміння класифікувати, лічити, а також креативне мислення.
– Пропонуйте дитині шукати на кухні предмети, схожі за формою на прості геометричні фігури, і називати їхнє місце розташування. Наприклад: „Мілка тарілка схожа на круг. Знаходиться на другій поличці зверху; в шухляді; біля чайника; під каструлею; справа від глибокої тарілки”. Це сприяє розвитку вміння орієнтуватися у просторі, закріпленню уявлення про геометричні фігури, а також активізації у мовленні назв посуду.

В природі:
– Виїжджаючи з дітьми на природу (на берег річки, озера чи моря) можна зайняти їх пошуками „курячого бога”. Це камінчики з діркою, які за словами людей, приносять щастя тому, хто їх знаходить. Камінчики можна лічити, групувати за розміром, кольором, нанизати на нитку.
– Можна полічити, хто знайшов більше камінчиків, порівняти, чиє намисто найдовше шляхом накладання одне на одне.
– Цікаво буде оголосити конкурс на віднайдення найменшого чи найбільшого камінчика.
– Камінчики, які мають незвичну форму, можна розфарбувати фарбами, восковими олівцями.
– Пропонуйте шукати камінці певної форми (схожі на трикутник, квадрат, круг) та групувати їх.
– Малеча полюбляє кидати камінчики у воду. Позмагайтеся і покидайте їх на дальність: хто кинув далі, хто ближче.
– З шишок, каштанів, камінців, листочків, гілочок попросіть дітей викласти якусь геометричну фігуру або інше зображення, порівняти, яких матеріалів використано більше.
– Залучайте дітей до ігор: „Скільки кроків до дерева?”, „Який листочок більший?”, „Виклади листочки за зростанням”.
– Під час спостережень за деревами спонукайте дитину лічити кроки до дерева , листочки на дереві, пташок, які прилетіли чи відлетіли. Для розвитку орієнтування у просторі запитуйте малюка, у який бік хиляться гілочки, коли дме вітер, – вправо чи вліво; хто живе на дереві, а хто під ним.
– Для розвитку вміння порівнювати за величиною пропонуйте такі завдання: знайти найвищий дуб; обійняти найтовстіше дерево; виміряти мотузкою товщину клена та прикласти до умовної мірки чи лінійки; викласти з листочків велике та маленьке коло, найдовшу, найкоротшу доріжку; підійти до найвищого (найнижчого) дерева.

Як бачите, розвивати логіко-математичне мислення вашого малюка – цікаво і цілком доступно у домашніх умовах. Крім того, всі наведені завдання сприяють формуванню не лише відповідних умінь, але й загальної життєвої компетентності дитини, розширюють її світогляд та закріплюють набуті знання з інших галузей.


Поради батькам щодо математичного виховання дошкільника





Ознайомлення дітей різного віку з множиною

Розвиток кількісних уявлень у дітей 3-го і 4-го років життя: особливості сприйняття, відтворення і порівняння кількості предметів дітьми раннього і дошкільного віку; сенсорна основа у формуванні уявлень про множини; завдання формування у дітей уявлень про кількість; знайомство з відносинами «багато» і «один»; формування уявлень про рівність і нерівність множин; поняття і засвоєння дітьми виразів: «стільки-скільки», «порівну», «більше-менше», «по одному», «жодного».
Знайомство дітей середнього дошкільного віку з групуванням, класифікацією предметів за двома-трьом ознаками, серіація предметів за однією ознакою.
Знайомство дітей старшого дошкільного віку з поняттями множина, елемент множини. Формування умінь об'єднувати предмети в множини за однією ознакою, виявляти елементи множини, дробити множини на підмножини, виконувати операції об'єднання, доповнення, пошуку різниці між множинами, визначення співвідношень між елементами різних множин на графічній основі.

Формування у дітей знань про числа
Особливості розвитку у дітей уявлень про числа, натуральний ряд чисел. Етапи розвитку рахункової діяльності.
Завдання навчання дітей рахунку в різних вікових групах. Створення чисел на основі порівняння множин. Навчання дітей кількісному і порядковому рахунку, відліку певної кількості.
Незалежність результатів рахунку від якісних ознак предметів і їх розташування в просторі. Рахунок за участю різних аналізаторів. Вивчення кількісного складу числа з одиниць. Засвоєння взаємообернених зв'язків і відносин між сусідніми числами.
Знайомство з цифрами.
Навчання дітей поділу цілого предмету на рівні частини.

Формування у дітей уявлень про величину предметів, їх вимірювання

Поняття про величину. Основні властивості величин. Особливості сприйняття величини предметів в ранньому і дошкільному віці.
Завдання ознайомлення дітей з величиною предметів.
Навчання дітей способам обстеження і порівняння предметів по довжині, ширині, висоті, товщині, прийоми впорядкування предметів по величині.
Розвиток окоміру. Навчання способам зрівнювання предметів по протяжності. Розвиток здатності бачити в просторі вимірювання незалежно від положення предмету в просторі. Формування у дітей уявлень про вимірювання різних величин за допомогою умовної мірки.

Формування уявлень про форму предметів

Геометрична фігура як еталон сприйняття форми предмету. Особливості сприйняття дітьми форми предметів і геометричної фігури.
Дослідження дії і їх роль в пізнанні форми. Завдання ознайомлення з формою предметів.
Навчання умінню відрізняти і називати геометричні фігури. Угрупування геометричних фігур за різними ознаками. Порівняння геометричних фігур за кількістю кутів, сторін, формування узагальнених понять.
Вправа дітей різних вікових груп в аналізі предметів і їх частин. Використання дидактичних ігор-вправ в класифікації предметів формою.
Знайомство з трансфігурацією. Викладання фігур з паличок.

Формування уявлень про простір

Поняття про простір і просторові орієнтування. Формування просторових орієнтувань у дітей. Плотська основа формування просторових орієнтувань. Роль слова в сприйнятті і орієнтації в просторі. Завдання по формуванню орієнтування в просторі.
Розрахунок основних напрямів від себе в статиці і при русі. Уміння орієнтуватися в навколишньому просторі «від себе», «від об'єкту», визначення положення предметів у відносинах один до одного. Засвоєння дітьми орієнтації в навколишньому просторі. Розвиток уміння орієнтуватися в двомірному просторі(на площині). Дидактичні ігри для розвитку орієнтування в просторі.

Формування уявлень про час
Час і його особливості. Сприйняття часу дітьми різного віку. Завдання навчання дітей орієнтуванню в часі. Навчання дітей відліку частин доби, умінню визначати їх послідовність. Засвоєння значення слів «вчора», «сьогодні», «завтра», розуміння їх годинної послідовності. Ознайомлення з календарем як системою мір часу: доба, тиждень, місяць. Розвиток відчуття часу у дітей старшого дошкільного віку. Знайомство з приладами для вимірювання часу.

Математичні лічилки

В лісі є грибів багато,
Почнемо їх рахувати:
Це 1 – гриби лисички,
2 – це рижик невеличкий,
Біля зайчика нори
Підберезник буде 3.
Ось 4 – маслюки,
В темних шляпках малюки.
Сироїжка буде п’ята,
Продовжуємо рахувати.
6 і 7 це два опенька,
8 – білий чималенький,
Хай красноголовець – 9,
А волнушка буде 10.
Поки в лісі ми гуляли
І грибочки рахували -
Цілий кошик назбирали!
На городі у бабусі
рахувати я навчуся.
Раз, два, три чотири, п’ять
Буду квіти рахувать.
Ось червоний гладіолус,
Ось волошка, ось жасмін,
Ось ромашка, хризантема,
Чотири, три, два, один.
А троянда біла – п’ять,
Буде в вазочці стоять.
Гуска з дітками гуляє,
Їм лічилку промовляє:
- Раз і два – в саду трава,
Три – це просто ГА-ГА-ГА,
А чотири, п’ять і шість
Мої лапи, дзьоб і хвіст.
Сім – на річку ми пішли,
Вісім – черв’ячка знайшли,
Дев’ять – з’їли черв’яка.
Ось лічилочка яка!
Раз, два, три, чотири.
Кицю грамоті навчили:
Не читати, не писати,
А за мишками ганяти.
Бігли коні під мостами
З золотими копитами,
Дзень-брязь -
Вийшов князь.


Біля річки, на лузі,
Першоцвіт розцвіта.
А хто останній, друзі, -
Той з кола виліта!
Еники-беники їли вареники.
Еники-беники, квас:
вийшов маленький Тарас.
Нашa совонька-сова
позабула всі слова.
На пеньку сидить,
очима лупає,
ногами тупає.
Туп-туп!

Покололо, покотило,
по дорозі волочило.
Сонце, місяць і зірки -
на кілочку вийдеш ти.

П'ять зайчаток вийшли з дому.
Спершу стали по одному,
Потiм - в пари, топчуть снiг,
Хто без пари - геть побiг. 




Сів метелик на травичку,
Пригадав собі дурничку.
Раз, два, три,
Ти, метелику, лети!

Сітка, вітка,
дуб, дубки -
поставали козаки,
Шабельками брязь -
вийди, князь.
Сорока-ворона
На дубі сиділа,
Боярів лічила:
Калина-малина,
Суниця-чорниця,
В’яз.
Хто буде жмуриться,
Той буде князь.

Стоїть верба над потоком,
Похилилась трохи боком,
Похилилась до води -
Ти лови!


Тікав заєць через міст,
Довгі вуха, куций хвіст.
А ти далі не тікай,
Рахувати починай.
Раз, два, три – вийди ти.

Математично-дидактичні ігри

Дидактичні ігри для дітей другої молодшої групи (орієнтування в часі)
«Дитячий садок»
Мета: закріпити знання про частини доби.
Матеріал. М'яч.
Зміст. Ведучий починає відразу і кидає м'яч одному з гравців:
Вранці я прийшла в дитячий садок, а повернулася додому . . .
Ми робимо зарядку...
Ми займаємося...
Аналогічно можна проводити гру про пори року.

«Який день тижня»
Мета: розвивати пам'ять при запам'ятовуванні назв і послідовності днів тижня.
Хід: Вихователь читає дітям чотиривірші, підкріплюючи пальчикової гімнастикою.
Багато різних днів тижня
Птахи нам про них проспівали
У понеділок соловей
Співав, що немає прекрасніше днів

А у вівторок співала пташка-
Жовтобока синиця
Ворон голосно каркнула, що завжди
Найкращим днем була середа

Горобець цвірінькати став
Що в четвер він у ліс літав
Дві голубки воркували
Неділя обговорювали

Пташки дні тижня знають
Нам допомагають запам'ятати

Дидактичні ігри для дітей підготовчої до школи групи (орієнтування у часі)
Дидактична гра «Встигни вчасно»
Мета: Продовжувати закріплювати поняття часу.
Розвивати почуття часу, вчити регулювати свою діяльність у відповідності з часовим інтервалом.
Виховувати допитливість.
Матеріали: матеріали гри «Колумбово яйце», пісочний годинник.
Хід: На столі у вихователя картинкою вниз лежить 10 карток (з гри «Колумбово яйце»)
Діти розбиваються на пари. Вихователь пропонує взяти конверти з розрізаними частинами і зібрати з них картинку за 3 хвилини (показує пісочний годинник). Вихователь перевіряє, чи всі діти встигли виконати завдання, і нагадує про важливість вміння укладатися в заданий час.

Дидактична гра «Тік-так»
Мета: Продовжувати вчити визначати форму предметів та їх частин на прикладі макета годин.
Познайомити з годинником, вчити встановлювати час на макеті годинника
Виховувати інтерес до ігор.
Матеріали: будильник, наручні годинники, настінні годинники з зозулею.
Хід: На столі у вихователя під серветкою різні види годин: будильник, наручні годинники, настінні годинники з зозулею.
Вихователь читає вірш:
Півник
Кукареку-кукареку
Дзвінко півник співає.
Осяяло сонцем річку, в небі хмара пливе.
Прокидайтеся, звірі, птахи!
Беріться за справи.

На траві роса іскриться,
Ніч липнева пройшла.
Як будильник справжній,
Розбудив вас півник.
Розпустив він блискучий хвіст
І розправив гребінець.
Вихователь з'ясовує у дітей, які прилади придумав чоловік для вимірювання часу. (Годинник). Потім знімає серветку з різних видів годин і загадує загадки. Діти показують відгадки.

Щодня о сьомій ранку
Я тріскочу
- Пора вставати! (будильник)

Живе в хатинці різьблений
Весела зозуля.
Вона кує кожну годину
І рано вранці будить нас. (настінні годинники з зозулею)

Дидактичні ігри для дітей підготовчої до школи групи (орієнтування в просторі)
Допоможемо повернутися додому Еллі
Завдання: Закріплювати вміння орієнтуватися в просторі з допомогою умовних позначень на плані, визначати напрямок руху об'єктів, відображати в мові їх просторове положення
Матеріали: Альбомний аркуш із зображенням плану, конверти із завданнями.
Хід: Вихователь нагадує дітям уривок з казки, в якому дівчинка Еллі з одним Тотошкой після урагану потрапила в іншу країну. Вихователь пропонує дітям допомогти їй повернутися додому. Разом з дітьми він розглядає план повернення додому:

3 4
5
1 2

Дорослий звертає увагу дітей на те, що шлях Еллі позначений на плані цифрами, а в групі - конвертами із завданнями. Діти знаходять на плані цифру 1, а в групі - конверт з цифрою 1(В якому розміщений текст з завданням на рахунок).
Потім пропонує знайти на плані цифру 2 і визначити, в якому напрямку треба намалювати стрілку (зліва направо з нижнього лівого кута у нижній правий кут). Діти знаходять в групі конверт з цифрою 2 (із завданням).
Аналогічно діти знаходять конверти з цифрами 3, 4 і 5 малюють стрілки і выполнют завдання послідовно.

Дидактична гра «Пори року»
Мета: Закріплювати уявлення про пори року і місяцях осені.
Матеріали: модель пори року.
Хід: Вихователь показує дітям модель «Пори року»: квадрат, розділений на 4 частини (пори року), забарвлені в червоний, зелений, блакитний і жовтий кольори. Жовтої сектор розділений ще на 3 частини, забарвлені в світло-жовтий, жовтий і жовто-коричневий.
Вихователь запитує у дітей: «Скільки всього пір року? Назвіть їх по порядку. (Показує пори року на моделі, уточнюючи колір.)
Покажіть на модель осінь. На скільки частин поділене цей час року? Як ви думаєте, чому тут 3 частини? Які місяці осені ви знаєте? Останній місяць осені - листопад. Назвіть місяці осені по порядку». (вересень, жовтень, листопад.) Вихователь показує місяці на моделі.

Дидактична гра «Склади тиждень» 
Мета: Закріплювати вміння послідовно називати дні тижня.
Матеріали: Два набори з картками від 1 до 7, музичний супровід.
Хід: Діти діляться на дві команди по набору карток з цифрами від 1 до 7. Вихователь пропонує дітям вишикуватися в шеренгу, утворюючи тиждень: першим встає дитина, у якого на картці написана цифра 1 (понеділок), другим, у якого на картці - цифра 2 і тд. Потім діти називають дні тижня по порядку і показують картки з цифрами.
Діти під музику за завданням вихователя виконують різні рухи, а по її закінченню строяется в шеренгу, утворюючи тиждень починаючи з вівторка. Потім діти складають тиждень, починаючи з четверга і тд.
Гра повторюється 2-3 рази.
Після виконання кожного завдання діти по черзі називають дні тижня починаючи з заданого дня. За правильно виконане завдання команда отримує зірочку.
В кінці гри підраховується кількість зірочок і визначається переможець.

Дидактичні ігри для дітей підготовчої до школи групи (кількість і рахунок)
«На зарядку ставай»
Мета: Вдосконалювати навички лічби в межах 20.
Матеріали: картинки із зображенням мишенят (у 15 мишенят на майках написані цифри)
Хід: На дошці розташовують 20 картинок із зображенням мишенят. У 15 мишенят на майках написані цифри. Вихователь пропонує дітям дати номери іншим спортсменам (від 16 до 20). При цьому вихователь уточнює, яка цифра позначає кількість десятків і одиниць, і разом з дітьми перераховує спортсменів.
Потім зачитує вірш:
Двадцять спортсменів біжать на зарядку,
Але не бажають бігти по порядку.
Останній, трапляється, першим прийде -
Такий от буває неправильний рахунок.
У висновку вихователь пропонує дітям перерахувати спортсменів у зворотному порядку.

«Назви попереднє і наступне число»
Мета: Вчити називати попереднє і наступне число для кожного числа натурального ряду в межах 10
Матеріали: Картки з зображенням кіл (від 1 до 10), набори з 10 карток з колами (від 1 до 10).
Хід: У кожної дитини картка з зображенням кіл (від 1 до 10) і набір з 10 карток з колами (від 1 до 10).
Вихователь пояснює дітям: «У кожного числа є два сусіда-числа: молодше менше на один, вона стоїть попереду і називається попереднім числом; старше більше на один, вона стоїть попереду і називається наступним числом. Розгляньте свої картки і визначте сусідів числа».
Діти знаходять попереднє і наступні числа до зображеного на картці числа кіл і закривають порожні квадрати карткою з певною кількістю кіл.
Після виконання завдання діти пояснюють: яке число попереднє та наступне до зазначеного числа у низ на картці і чому ці числа стали сусідами.

Дидактичні ігри для дітей підготовчої до школи групи (геометрична форма)
«Майструємо геометричні фігури»
Мета: Розвивати вміння конструювати геометричні фігури за словесним описом і перерахуванню характерних властивостей.
Матеріали: набори рахункових паличок, мотузочки (шнурки)
Хід: Вихователь читає вірші, а діти роблять геометричні фігури з мотузочок і рахункових паличок.
Жили-були два брати:
Трикутник з квадратом.
Старший - квадратний,
Добродушний, приємний.
Молодший - трикутний,
Вічно незадоволений.

Той кричить йому:
- Дивись,
Ти повніше мене і ширше,
У мене кутів лише три,
У тебе ж їх чотири.
Діти з рахункових паличок моделюють квадрати і трикутники, потім називають фігури.
Але настала ніч, і до брата,
Натикаючись на кути,
Молодший лізе злодійкувато
Зрізати старшому кути.
Йдучи, сказав:
- Приємних
Я бажаю тобі снів!
Спати лягав ти квадратом,
А прокинешся без кутів!

Вихователь уточнює у дітей, яка фігура вийде, якщо у квадрата зрізати кути. (Коло). Діти роблять круги з вірьовок.
Але молодший брат ранок
Страшної помсти був не радий.
Подивився - ні квадрата.
Занімів... Стоїть без слів..
Оце так помста. Тепер у брата
Вісім новеньких кутів!
Діти складають восьмикутник. Потім називають всі зроблені геометричні фігури.

«Намалюй квадрат»
Мета: Продовжувати розвивати уявлення про геометричні фігури та вміння замальовувати їх на аркуші паперу в клітинку.
Матеріали: зошитові листи в клітку, прості та кольорові олівці.
Хід: Вихователь загадує дітям загадку:
Чотири є у нас кута,
Чотири сторони.
Всі сторони рівні у нас
І всі кути рівні. (квадрат)
Вихователь пропонує дітям намалювати квадрати різних кольорів і показує послідовність малювання: «Від точки вправо потрібно провести пряму лінію, рівну двом клітинам, вниз провести ще одну пряму лінію, рівну двом клітин, потім вліво ще одну таку ж лінію вгору до вихідної точки. Від верхнього правого кута квадрата вправо треба відрахувати три клітини і намалювати ще один такий же квадрат»
Діти в зошитах від попереднього завдання відчитують вниз чотири клітини, ставлять крапку і малюють квадрати простим олівцем до кінця рядка.
Потім вихователь показує на дошці прийом штрихування квадрата зверху вниз, не відриваючи руки.
Діти заштриховывают квадрати різними кольорами

Дидактичні ігри для дітей підготовчої до школи групи (величина)
«Посадимо їли»
Мета: Вдосконалювати навички визначення величини предметів на око.
Матеріали: лічильні палички, ватман, мальований будиночок і їли.
Хід: Вихователь показує дітям зображення будинку і «садить» біля нього ялина. Потім пропонує дітям підібрати їли такої ж висоти (із запропонованих на таці) для озеленення двору.
Попередньо уточнює: «Як дізнатися висоту їли? (Виміряти). Чим можна зміряти висоту їли? (Паличкою, вона буде умовною мірою). Як ви думаєте, скільки разів вкладеться рахункова паличка у висоті їли?»
Викликаний дитина вимірює висоту їли (без залишку).
Вихователь запитує у дітей: «Чому дорівнює висота їли? (Двом рахунковим паличок). Якої висоти потрібно підібрати їли для озеленення двору? (Висота ялини повинна бути дорівнює двом рахунковим паличкам.)»
Вихователь уточнює правила виміру: «Прикладіть міру до основи їли і відзначте кінець заходи. До цієї точці знову прикладіть міру. І так до кінця їли».
Діти підбирають їли заданої висоти, вимірюючи їх паличкою.
Вибрані їли діти наклеюють навколо будинку на ватман.

«Вирішуємо завдання бабусі Загадушки»
Мета: Продовжувати знайомити з монетами номіналом 1,2,5,10 рублів, їх набором і розміном.
Матеріали: монети гідністю 1,2,5,10 рублів
Хід: Вихователь пропонує дітям виконати завдання бабусі Загадушки: «У мене було 10 рублів. На базарі я купила бублик за два рублі. Скільки грошей у мене має залишитися після покупки?»

Дидактичні ігри для дітей старшої групи (орієнтування в просторі)
Дидактична гра «Малюємо доріжку до ділянки»
Мета: Розвивати вміння орієнтуватися в просторі з допомогою умовних позначень і схем.
Матеріали:
Хід: у дітей аркуші паперу із зображенням плану території д\саду (будинок і ділянку д\саду).
Вихователь пропонує дітям допомогти Петрушці знайти дорогу до ділянки і дає вказівки:
- придумайте, як ми будемо позначати напрями руху. (Прямою лінією зі стрілкою)
- покладіть трикутник посередині аркуша
- проведіть пряму лінію зі стрілкою від прямокутника до трикутника.
- покладіть коло посередині однієї з бічних сторін аркуша (ділянка іншої групи)
Проведіть пряму лінію зі стрілкою від трикутника до кола.
- уточніть подальший напрямок руху до ділянки
- проведіть пряму лінію зі стрілкою від кола до ділянки.
Потім діти по черзі розповідають про напрямок руху від д\саду до ділянки, використовуючи просторові поняття.

Дидактична гра «Лінії та крапки»
Мета: Розвивати вміння орієнтуватися на аркуші паперу в клітинку.
розвивати увагу, розумові операції, уяву.
Обладнання: зошитові листи у велику клітку, кольорові олівці.
Хід гри:
Вихователь роздає аркуші паперу в клітку і олівці і просить дітей прикрасити «килимки для гномів». Потім на дошці кольоровою крейдою проводить лінії зліва направо і зверху вниз, називаючи їх напрямок, і уточнює, Що утворюють лінії (клітинки). Клітинки допомагають розташувати малюнок рівне. В центрі клітинки і на перетині ліній можна поставити крапки. (Показує кілька варіантів) А тепер давайте прикрасимо килимки для гномів з допомогою кольорових ліній, клітинок і точок.

Дидактичні ігри для дітей старшої групи (кількість і рахунок)
«Порахуй правильно»
Мета: вправляти в рахунку предметів за доторку.
Матеріал. Картки з нашитими на них в ряд гудзиками від 2 до 10.
Зміст. Діти, стають ряд, руки тримають за спиною. Ведучий роздає всім по одній картці. За сигналом: «Пішли, пішли» - діти передає один одному зліва направо картки. За сигналом «Стоп!» - перестають передавати картки. Потім ведучий називає числа «2 і 3», а діти, в руках яких картка з такою ж кількістю ґудзиків показують її.
Правила гри. Вважати ґудзики можна тільки за спиною. Якщо дитина помилився, він виходить з гри, її місце займає інша дитина. Гра триває.

«Вважаємо за порядком»
Мета: Закріплювати вміння відповідати на запитання «Скільки?», «Який за рахунком?», «На якому місці?»
Матеріали: віяло
Хід: Вихователь показує дітям віяло, що складається з 8 різнокольорових пелюсток і пропонує порахувати їх. Потім звертає увагу на те, що пелюстки різного кольору, і дає завдання порахувати їх по порядку.
Вихователь просить дітей запам'ятати розташування пелюсток і закрити очі. В цей час він прибирає одну пелюстку. Діти закривають очі і визначають, якого пелюстки не вистачає і де він був розташований (який по рахунку).
Гра триває 2-3 рази. щоразу порядок пелюсток відновлюється.

Дидактичні ігри для дітей старшої групи (орієнтування в часі)
«Назви добу»
Мета: Закріплювати уявлення про частини доби (ранок, день, вечір, ніч)
Матеріали: картки з зображенням частин доби.
Хід: Вихователь разом з дітьми з'ясовує, із скількох частин складаються добу, пропонує назвати їх, показати відповідні картинки і викласти їх у правильній послідовності (Ранок, день, вечір, ніч).
Дорослий пропонує скласти добу і називає одну з частин доби. Діти перераховують інші частини доби і показують відповідні картинки. Гра повторюється 2-3 рази.

«Живий тиждень»
Мета: закріплювати вміння послідовно називати дні тижня, визначати, який день тижня сьогодні, який був вчора, якою буде завтра.
Матеріали: картки з цифрами від 1 до 7, музичний супровід.
Хід: У дітей картки з колами (від 1 до 7). За завданням ведучого діти під музику виконують різні рухи. По її закінченні шикуються в ряд у відповідності з кількістю кіл на картці, що позначають дні тижня. Перевірка здійснюється перекличкою. Гра повторюється 2-3 рази зі зміною карток.

Дидактичні ігри для дітей старшої групи (величина)
«Посадимо ялинки в ряд»
Мета: Продовжувати розвивати вміння порівнювати до шести предметів по висоті і розкладати їх в спадаючому і зростаючому порядку, результати порівняння позначати словами: найвищий, нижче, ще нижче... найнижчий (і навпаки).
Матеріали: фігурки ялинок з наростаючою величиною.
Хід: Вихователь пропонує дітям розставити ялинки в ряд, починаючи з найнижчої та закінчуючи найвищою (попередньо діти пригадують правила розкладання предметів). Після виконання завдання діти розповідають про висоті ялинок в ряду.
Потім хлопці вибудовують ялинки у зворотному порядку, починаючи з найвищої, і закінчуючи самою низькою.

«Знайдемо шарфики для Незнайки і Олівця»
Мета: Продовжувати розвивати окомір і вміння знаходити предмети однакової ширини, рівної зразком.
Матеріали: фланелеграф, площинні зображення предметів одягу Незнайки (шарфи однакової довжини і кольору, але різної ширини).
Хід: На дитячих ліжечках й у вихователя на столі розкладені набори шарфиків (по 4 шт.) однакової довжини і кольору, але різної ширини. У дітей по одному шарфику, рівному по ширині одному з чотирьох шарфиків.
Викликаному дитині вихователь пропонує знайти шарфик такої ж ширини серед шарфиків, що лежать на столі, і перевірити правильність вибору шляхом безпосереднього порівняння шарфиків.
Потім вихователь просить дітей запам'ятати ширину своїх шарфиків і знайти на ліжечках шарфики такої ж ширини. Діти перевіряють правильність виконання завдання шляхом безпосереднього порівняння шарфиків.


Вплив ігор з рахунковими палочками,як засіб розвитку математичних здібностей у дитини та розвитку моторики рук

Відомо, що рівень розвитку мовлення та логічного,математичного мислення залежить від ступеня сформованості тонких рухів пальців рук: якщо вони відповідають віку, то  розвиток дітей знаходиться в межах норми.Отже, тренування рухів пальців рук є важливим фактором, що стимулює поліпшення активної моторики, а також підготовці кисті руки до письма і, що важливо, являється потужним засобом, що підвищує працездатність кори головного мозку. Кисть набуває хорошу рухливість, гнучкість, зникає скутість рухів, що в подальшому допоможе дітям оволодіти листом. Система занять по розвитку дрібної моторики різноманітна: всі її компоненти повинні поєднуватися між собою, продовжувати один одного, доповнювати один інший. Говорячи про розвиток руки, необхідно підкреслити: дрібна моторика - важливий компонент готовності до школи, але саме компонент, так як важлива цілісна, різноаспектна підготовка дитини до тих видів діяльності, які чекають її в період шкільного навчання.
 У дошкільному віці (4-7 років) особливе значення має цілеспрямована робота, що проводиться в двох напрямках:
 - тренування м'язово-зв'язкового апарату;
 - Розвиток координації рухів.
Поряд з пальчиковими іграми і вправами на координацію рухів пальців руки необхідно використовувати в роботі з дошкільнятами заняття з рахунковими паличками. 


Пропоновані вправи розвивають не тільки ручну вмілість, спритність, координацію, а й увагу, уяву, мислення, кмітливість; дозволяють закріпити уявлення про геометричні фігури, допомогти дітям оволодіти конструктивними навичками і познайомити їх з поняттям «симетрія». Заняття з рахунковими паличками корисні для формування математичних уявлень у дітей дошкільного віку. Для цього пропонуються наступні завдання: порахувати палички, з яких виконана фігура; якщо фігура складена з різнобарвних паличок, то порахувати палички кожного кольору; порахувати геометричні фігури, що зображують предмет, і куточки у фігур; самому придумати і скласти фігуру з заданої кількості паличок. Складання фігур з паличок починається з простого зображення. У процесі виконання завдання необхідно пояснювати дитині, як називається та чи інша фігура, як скласти будиночок або сонце. Показ зразків зображень супроводжується віршами, загадками, потішками. Це необхідно, для того щоб у дитини виник не тільки зоровий, а й слуховий образ, а також для підтримки інтересу до даного виду діяльності.
-Молодший дошкільний вік
Дошкільнятам цього віку необхідно пропонувати олівці, так як їм важко координувати рухи рук і користуватися дрібними предметами. Вправи виконуються спільно з дорослими і супроводжуються покрокові інструкції. Діти компонують з паличок прості геометричні фігури (квадрат, трикутник, прямокутник), а також зображення нескладних предметів (паркан, доріжка, вікно і т.п.). Обов'язковою умовою є розглядання отриманого зображення і називання предмета.
-Середній дошкільний вік
Зображення, пропоновані дітям, ускладнюються (складаються з двох-трьох частин). Це може бути телевізор, їжачок, прапорець і ін. У цьому віці дітям видаються різнокольорові рахункові палички. Педагог перед виконанням завдання вирішує разом з дітьми, як можна скласти ту чи іншу фігуру, і результати дитячої діяльності розглядаються і аналізуються.
-Старший дошкільний вік
 Пропоновані фігури ускладнюються: тепер вони складаються з великої кількості елементів, які дошкільнята можуть об'єднати невеликим сюжетом. Діти вже в змозі самостійно виконувати завдання. Дошкільнятам старших груп можна запропонувати сірники (із зрізаною сірої). Це ускладнює завдання: від дітей потрібні більш чіткі руху рук і пальців. Обов'язковою умовою залишається аналіз результатів діяльності. У цьому віці дошкільнятам пропонується скласти фігури з заданої кількості сірників, що сприяє формуванню навичок рахунку. Виконують діти і творчі завдання (за задумом), що дають можливість проявити свою фантазію. Крім того, дошкільнята грають в ігри на розвиток уваги з використанням виконаних дітьми зображень ( «Вгадай, що змінилося»). Підготовка дошкільнят 6-річного віку до листа має самостійне значення: діти вже здатні користуватися пишуть інструментом і освоїти конфігурацію друкованих букв. Можливості старших дошкільників розширюються: руки стають більш вправними, а самі діти самостійними.Вони здатні створювати зображення, що складаються з безлічі деталей, проводити аналіз і синтез зображення, а також придумувати і викладати різні фігури: людей, тварин, рослини, машини і т.п. Старшим дошкільнятам подобається змагання: кожен самостійно викладає вигадані ним фігури з заданої кількості паличок. Бажано, щоб фігури, придумані кожною дитиною, були сюрпризом для іншого, тоді їх цікавіше порівнювати. Грати можна на час або на використання певної кількості ( «Хто раніше складе три фігури?», «Використовувати в фігурі шість паличок»). Коли фігури готові, діти показують їх один одному, перевіряючи, скільки паличок використано, і фігури з «неправильним» числом паличок не зараховуються. З готовими фігурами можна пограти, наприклад, в гру «Знайди, що змінилося»: одна дитина відвертається, а інший додає до сонечка один або два променя; перший, дивлячись на зображення, повинен визначити, які фігури змінилися і як. Можливостей їх видозмінювати багато: можна подовжувати або вкорочувати вагон і човен, надягати на людей капелюхи, пристроювати будинку і т.п. Діти люблять цю гру ще й тому, що вона дає простір фантазії. Згодом дошкільнятам можна запропонувати паличками «намалювати» вподобаного героя книги, реконструювати фігуру, що сприяє розвитку і мислення, і просторового орієнтування. Таким чином: система ігор та вправ з рахунковими паличками є одним з ефективних засобів у системі роботи з розвитку мовлення і навчання грамоти. Включення в цю роботу вправ по викладанню букв формує знання зорових образів букв і вміння співвідносити звук з буквою, що важливо для подальшого навчання читання. Крім того, вправи з паличками сприяють виробленню гнучкості і точності рухів рук, розвитку окоміру.
В





Математичні загадки з секретом
1. Їхав одного разу мотоцикліст у місто. По дорозі йому зустрілися п'ять легкових автомобілів і вантажівка. Скільки машин їхало в місто?
2. Було в одній сім'ї два батька і два сина. Скільки це людей?
3. Хлопчик купив книгу з обгорткою за 11 гривень. За саму книгу він віддав на 10 гривень більше вартості обкладинки. Назвіть окремо ціну книги і обкладинки.
4. Жили собі п'ятеро синів, і в кожного з них була сестра. Порахуйте, скільки ж дітей у сім'ї?
5. Двоє товаришів вийшли назустріч один одному: перший з пункту А зі швидкістю 20 км/год, а другий з пункту В зі швидкістю 15 км/год. Хто з них буде ближче до пункту А, коли друзі зустрінуться?
6. Одне яйце вариться 4 хвилини, скільки часу потрібно варити шість яєць?
7. Є 4 яблука. Поділи їх, не розрізаючи, між трьома друзями таким чином, щоб ніхто з них не отримав більше, ніж інші.
8. Годинник відбиває 1 удар за 1 секунду, за скільки секунд він відіб’є 12 годин?

Відповіді:

1. Як мінімум одна.
2. Три людини: дід, батько і син.
3. Обкладинка коштувала 50 копійок, а сама книга — 10 гривень 50 копійок.
4. Шість дітей.
5. Вони зустрінуться на однаковій відстані від пункту А.
6. Чотири хвилини (або трошки більше).
7. Два яблука даємо одному другові, і по одному — двом іншим.
8. За 11 секунд.


ЗАВДАННЯ-РОЗПОВІДІ
1.Олівці посперечалися
Посперечалися в коробці олівці. Синій сказав:
·         Я – найголовніший, мене діти люблять найбільше. Моїм кольором розфарбовують море і небо.
·         Ні, я – найголовніший, – заперечив червоний олівець. – Моїм кольором розфарбовують ягоди.
·         Ні, це я – найголовніший, – сказав зелений олівець. – Моїм кольором діти розфарбовують траву і листя на деревах.
„Сперечайтеся, сперечайтеся, розмірковував жовтий олівець. – Насправді я знаю, хто найголовніший, і чому діти мене люблять найбільше. Адже моїм кольором розфарбовують сонце”.
Запитання: скільки всього олівців було в коробці? (4).
2.День народження Мухи-Цокотухи
На день народження Муха-Цокотуха покликала гостей. Накрила святковий стіл, розставила стільці.
Першими приповзли 2 гусениці та сіли на стільці. Потім прилетіли 3 метелики і теж сіли на стільчики. Незабаром прискакали коники і всілися на двох стільцях.
І коли всі сиділи за столом і пили чай, у двері постукали – прилетів жук і зайняв ще одне місце.
Запитання: Скільки було гостей? (8).


Математичні казочки

Казка про двох пастухів
Зустрілися якось два пастухи, Іван і Степан. От Іван і каже Степанові: «Віддай-но мені одну вівцю, дивись, у мене тоді буде рівно вдвічі більше овець, ніж у тебе!» А Степан йому і відповідає: «Ні! Краще ти віддай мені одну зі своїх овець, тоді їх у нас буде порівну!»
То скільки ж овець було в кожного з них?

Казка про верблюдів
В одного старого чоловіка, що мав троє синів, було стадо верблюдів. От він і розпорядився так, аби після його смерті старшому дісталася половина верблюдів, середній узяв третину, а менший — дев’яту частину стада. Незабаром старий помер і зоставив синам у спадок 17 верблюдів. Та, як виявилось, число 17 не ділиться ні на 2, ні на 3, ні на 9. Засмучені брати звернулись за допомогою до мудреця. Той приїхав до них на власному верблюді і поділив верблюдів за заповітом.
Як він зробив це?


Математичний правопис чисел




Склад чисел(математичні хатинки)


 
 
 
 



Логічна гра"Часовий ланцюжок "






Дидактична гра "Що зайве?" 
(Розвиваємо логічне мислення)












На допомогу батькам та педагогам

Як навчити дитину розрізняти геометричні фігури

У які математичні ігри треба грати з дітьми 2-3 років



Розвиваємо логічне мислення у дитини за допомогою ігор



Вивчаємо кольори з дитиною за допомогою ігор


Допомагаємо дитині опанувати часовий простір(годинник,година,час)



Як навчити дитину орієнтуватися у просторі(ліво-право)



Розвиваємо логічне та просторове мислення(головоломка танграм)


 Математична розвивальна 
мультимедія 



Вчимося рахувати


"Арифметика - малятко"(цифра 1)



"Арифметика - малятко"(цифра 2)



"Арифметика - малятко"(цифра 3)



"Арифметика - малятко"(цифра 4)




"Арифметика - малятко"(цифра 5)



"Арифметика - малятко"(цифра 6)



"Арифметика - малятко"(цифра 7)


"Арифметика - малятко"(цифра 8)


"Арифметика - малятко"(цифра 9)



"Арифметика - малятко"(цифра 10)


  
"Арифметика - малятко" (Повторення пройденого матеріалу) 



Немає коментарів: